Aktuaalne

Trummitüdruk Evelyn Glennie muusika tõi elektrit

Mirjam Tally, Eesti Päevaleht

14. detsember 2004

Briti löökpillimängija mängis Tüüri “Magma” esitusel pöörase soolo.

Mäletades löökpillivirtuoos Evelyn Glennie säravat ja jõulist esinemist mõni aeg tagasi Nyyd-festivalil, kujunes ka see õhtu sarnaselt Nyydi-muljetega väga Glennie-keskseks. Tüüri “Magma” oligi spetsiaalselt Glenniele kirjutatud, seega pigem teos Evelyn Glenniele ja orkestrile, mitte lihtsalt löökpillisolistile ja orkestrile. Nii saab teose esitaja justkui personifitseeritud rolli, lugu hakkab tema läbi elama, hingama ja kõnelema.

Kontserdi võimsaim elamus oligi just Tüüri “Magma” – Sümfoonia nr 4 Eesti esiettekanne, algsest löökpillikontserdi ideest oli siin välja kasvanud sümfoonia soleeriva löökpillimängijaga. Ühtse energiajoonega teos, kus pingestatud mõttejoonis areneb lõpuni välja, katkematult. Dramaatiliste kõlakomplekside kõrval olid ka pisut “rockbändilikumad” ideelahendused trummikomplektil, mis tõid süvamuusika helikangasse quasi-rockilikke tuuli, seega värske detail tervikpildis. Taas kord need Tüüri rockbändi-aegade mõjutused, millest juba nii palju on kirjutatud, aga mis mulle isiklikult siin kontekstis jälle väga meeldisid. Lisaks veel improvisatoorne, peaaegu ekstaatiline Glennie soololõik, kus solist oli täitsa pöörane!

Kontserdi teises pooles kõlas kõigepealt barokne Vivaldi Kontsert C-duur Evelyn Glennie enda arranzŠeeringus vibrafonile ja orkestrile. Solisti lähedalt jälgides jääb tema kui kurdi interpreedi fenomen ikka täiesti mõistatuslikuks. Lisaks sellele, et ta esineb alati paljasjalgsena, et selgemini tajuda helide vibratsioone, tundus lähemalt vaadates veel, et ta haarab muusikat kuidagi oma kulmudega, otsaesisega.

Kontakt dirigendiga

See kontakt, mis oli dirigendi, orkestri ja solisti vahel, väljendus solisti miimikas. Jääb ikka arusaamatuks, kuidas sellistel asjaoludel seos helide ja interpretatsioonikunsti vahel toimib, see on suisa metafüüsiline protsess.

Tõnu Kõrvits on enda jaoks avastanud rahvalaulu-temaatika, mida ta rakendas ka oma uudisteoses “Ellujäänute laulud”. Siin oli ka Kõrvitsa varasemast loomingust tuttavaid jooni, näiteks Raveli Takmitsu stiilimõjutusi.

Eesti uue muusika kontsert koos Vivaldiga

•• Löökpillivirtuoos Evelyn Glennie ja ERSO 11. detsembril Estonia kontserdisaalis, dirigent Olari Elts.
•• Kavas Erkki-Sven Tüüri (pildil) “Magma” – Sümfoonia nr 4 esiettekanne Eestis, Antonio Vivaldi Kontsert C-duur RV 443, vibrafonile seadnud Evelyn Glennie; Tõnu Kõrvitsa orkestriteose “Ellujäänute laulud” esiettekanne.