Aktuaalne

Festival NYYD 2005 – pidu nüüdismuusika sõpradele

Brigitta Davidjants, Eesti Päevaleht

17. oktoober 2005

Uue muusika festivali avakontserdil hiilgas austraalia helilooja ja vioolavirtuoos Brett Dean ning Helena Tulve uudisteos “Abysses” kõlas tuntud headuses.

Möödunud reedel Estonia kontserdisaalis kõlanud kontserdil esitasid ERSO, NYYD Ensemble ja üks festivali peakülalisi, vioolamängija ning helilooja Brett Dean Olari Eltsi dirigeerimisel Giacinto Scelsi, Helena Tulve, Claude Vivier’ ja Brett Deani teoseid.

Kontserti alustas pehmemates toonides Claud Vivier’ “Paramirabo” flöödile, klaverile, viiulile ja tsŠellole ning NYYD Ensemble tõi nüansirikkalt esile kammerliku helitöö akvarelsed kõlavärvid. Sellele järgnes Brett Deani ülimalt modernne “Kontsert vioolale ja orkestrile”. Loo autor seisis ise solistina orkestri ees. Nii võis ärevat helitööd kuulates veenduda, et helilooja adub peensusteni pilli, millele ta muusikat loob.

Kontserdi teine pool algas Giacinto Scelsi teosega “Chukrum” keelpilliorkestrile. Orkester lasi publikul tajuda iga heli väärtust. Justkui kärsitusega heideti üksteise järel kuulajate ette noote, millest kasvasid orgaaniliselt välja uued helid.

Seejärel said huvilised esmakordselt kuulda Helena Tulve heliteost “Abysses” (“Sügavikud”) flöödile ja ansamblile. Taustaks tsitaat Kahlil Gibrani raamatust “Prohvet”, jätkas Tulve “Sügavikes” talle omast helide lammutamist.

Kui Tulve muusikas on ajas kulgemist veidi raske tajuda, siis Brett Deani teoses “Game Over” olid ajalised distantsid vägagi tunda. “Game Over” räägib tühjusest ja sellest, et kiirelt tulnud jõukus ei anna vastust ühelegi küsimusele. Helitöö on loodud solistidele, keelpillidele ja elektroonikale. Mehehääl jutustab oma lugu, taustaks elava rütmiga närviline helimass. Tõenäoliselt oli see kontserdi iroonilisim ja emotsionaalseim kompositsioon (kui emotsionaalsust tohib vahel võrdsustada agressiivsusega).

NYYD-festivali avakontsert tekitas tunde, nagu oleksin sattunud kinnise ringi erapeole. Mitte just puupüsti täis kontserdisaalis viibisid valdavalt muusikainimesed, alates dirigentidest ja muusikateadlastest ning lõpetades heliloojate ja interpreetidega. Mõnigi saali eksinud asjatundmatum muusikahuviline oli kontserdi teiseks pooleks märkamatult kuhugi kadunud.

Taust on tähtis

Tänapäeva muusika, sealhulgas NYYD-festivali avakontserdi repertuaar, eeldab kuulajalt mõistmiseks mõningaid taustateadmisi. Muidu muutub see muusika võõrkeele sarnaseks, mida valdab vaid piiratud grupp väljavalituid. Muidugi ei tähenda kitsale ringile orienteeritus, et midagi oleks korrast ära. See, et Eestis leiab aset mastaapseid nüüdismuusika üritusi, annab küllap vaid tunnistust sellest, et kohalik kultuurielu sugugi ei kiratse.

NYYD 2005 avakontsert
Estonia kontserdisaalis 14.10.2005
Esinejad: ERSO ja NYYD Ensemble, dirigent: Olari Elts, solist Brett Dean (vioola)
Kavas: Furrer, Scelsi, Dean, Tulve, Vivier