Kuidas Saulusest sai Paulus

03. detsember 2004.

Mendelssohni oratoorium “PAULUS”: ERSO, RAM jt koorid ning solistid PAUL MÄGI dirigeerimisel Estonias 27. XI.

Paul Mägi on tuntud kui dirigent, kes hoolitseb selle eest, et eesti muusikasõbra laud oleks ikka kaetud muusikaliste hõrgutistega, mida siinmail harva kuulda võib. Torkab silma ka tema oratooriumilembus, sest viimastel aastatel on maestro taktikepi all kõlanud sellised sakraalmuusika šedöövrid nagu Liszti “Kristus” ja Berliozi “Kristuse lapsepõlv”.

27. XI tõi austusavaldus ühele kuulsamale XIX sajandi romantikule Estonia kontserdisaali pilgeni täis: ettekandele tuli Felix Mendelssohn-Bartholdy oratoorium “Paulus” (1836). Mastaapse teose esituseks tuli lavale aukartustäratav muusikutevägi: solistid Aile Asszonyi (sopran), Teele Jõks (metsosopran), Mati Turi (tenor), Krisjanis Norvelis (bass), Piret Aidulo (orel), Eesti Meestelaulu Seltsi poistekoor Kalev, kammerkoori Voces Musicales naisrühm, RAM ja ERSO.

Mendelssohni oratooriumil “Paulus” on vaieldamatult oluline koht maailma muusikaliteratuuris. Selles teoses lõimuvad harmoonilisel moel barokiajastu oratooriumikunst ja XIX sajandi romantism. Vaatamata aukartusele Bachi ja Händeli ees, kelle teosed kõlasid Mendelssohni taktikepi all regulaarselt, ei klammerdunud helilooja kümne küünega barokiajastu traditsioonidesse, vaid viis oratooriumi kui žanri hoopis teisele muusikalisele tasandile. Kindlasti võib Mendelssohni oratooriume “Paulus” ja “Elias” vaadelda loogilise jätkuna Bachi, Händeli, Haydni ja Beethoveni kirjutatud oratooriumide ahelas, mis on mõjutanud hilisemaid XIX ja XX sajandi suurmeistreid lisama oma panust.

Krisjanis Norvelis (Läti) esitas Pauluse osa tolleaegsele usujuhile kohase väärikusega ja veendumusega. Huvitav oli jälgida tema ettekandes kahte vastandlikku oratooriuminumbrit: aariat nr 12 “Vertilge sie” (“Hävita nad”) ning aariat nr 18 “Gott, sei mir gnädig nach deiner Güte” (“Jumal, ole mulle armuline oma headuse pärast”). Norvelisel õnnestus hästi tabada kristlaste veendunud tagakiusaja viha ja sellele järgnenud murdumist ning kahetsust.

Eesti muusikataevas on särama löönud ere täht – selle tähe nimi on Aile Asszonyi. Sopran Asszonyi osatäitmist iseloomustades ei pääse ma paralleeli toomisest Eesti publikule teada-tuntud laulja Pille Lillega. Lisaks laulutehnika suurepärasele valdamisele ja meisterlikule tämbrivalitsemisele on neil mõlemal olemas see “miski”, mis paneb kuulama ning teeb kiretust ülestähendusest noodipaberil elava muusika. Üks tõeline muusik peab olema hingeliselt läbi käinud nii põrgust kui paradiisist ning Asszonyi puhul on tunda, nagu oleks ta mõlemas kohas viibinud.

Kahjuks pole Mendelssohn oma partituuris pühendanud kuigi palju soolonumbreid metsosopranile. Oli pisut kurb vaadata Teele Jõksi, kes helilooja mängureeglite tõttu sai vaid episoodiliselt kaasa lüüa, kuigi tema hääl ja esitusviis võimaldanuks selle teose jooksul piisavalt särada.

Kui kusagil Eestis tuleb solistide, koori ja orkestriga ettekandele mõni suurvorm, siis on dirigentidel raske loobuda Mati Turi teenetest. Ja tõepoolest, sellel mehel on, mida publikule pakkuda. Turi nimelt “sööb ennast rolli sisse”, esitades oma osi harva nähtava pühendumuse ja innuga. Üheks õhtu kõrghetkeks oli kahtlemata tema nr 40 kavatiin “Sei getreu bis in den Tod” (“Ole ustav surmani”), mis laotas üle kuulajate ülima rahu, tekitades kontserdisaali tõeliselt ebamaise atmosfääri.

Nii poiste-, nais- kui meeskoori ettekannet iseloomustas selge ja ühtlane kõlapilt. Ka emotsionaalsel tasandil liiguti hästi kaasa orkestri dünaamikaga, mis omakorda püsis heas balansis solistidega.

Grandioossetes suurvormides peitub alati oht, et esitus valgub laiali ja muutub mõneti kiretuks ning üldiseks. Ent Paul Mägi oli igati ülesannete kõrgusel ning tulemuseks oli kontseptsiooniliselt terviklik ja emotsionaalselt mõjuv ettekanne.

Tundub, et mida aeg edasi, seda populaarsemad on meil vaimulike suurteoste ettekanded. Ning Paul Mägi tõestas, et miski pole võimatu neile, kes usuvad sakraalmuusika edasist võidukäiku Maarjamaal. Jääme siis ootama, milliste vaimulike suurvormide ettekanded toob järgmine aasta.