Aktuaalne

Olari Elts juhtis orkestrit ohtlikult muutlikul muusikamerel

Sirje Normet, Nädaline

15. veebruar 2005

Läti Rahvusliku Sümfooniaorkestri peadirigendi Olari Eltsi esinemiskaar ulatub juba üle Atlandi ookeani ja nii on iga harv kodupubliku ees esinemine elevust tekitav muusikasündmus. Nii ka 11. veebruari kontsert Estonia kontserdisaalis, kus Mozarti ja Schumanni teoste kõrval tulid ettekandele Maurice Raveli teine klaverikontsert ja ameeriklaste kõrgelt pärjatud helilooja John Adamsi teos "Must gondel".

Eltsi 20. sajandi ja nüüdisaja muusika interpretatsioonid on väga põnevad. Rapla muusikasõpradel on hästi meeles Eltsi Olivier Messiaenile pühendatud kontsert kirikumuusika festivalil kaks aastat tagasi. Ka sellel kontserdil kujunes tõmbenumbriks 20. sajandi suurkuju John Adamsi orkestripala "Must gondel", mis on sisuliselt orkestriversioon Ferenc Liszti klaveripalast "Leinagondel".

Avataktide tühjad ja kõledad unisoonikäigud viisid meid süngesse meeleollu, jälgima leinagondli teekonda muusikalainetel. Adams on leidnud kummastavaid kõlavärve ja Liszti klaveripala niigi ängistava alatooni veelgi süngemaks "värvinud". Sellele õõvastavale orkestripildile järgnenud Schumanni "Kevadsümfoonia" mõjus oma romantiliste puhangutega lausa vabastavalt. Kontrast oli muusikutel tõesti hästi välja mängitud.

Raveli teist klaverikontserti mängis iirlaste uhkus Finghin Collins. Iiri pianistil tundub Eestis juba oma austajaskond olevat – ta on siin juba kaks menukat sooloõhtut andnud. Raveli teises klaverikontserdis sai Collins näidata nii oma suurepärast pianismi kui ka head dzhässitunnetust. Raveli Ameerika-reisi muljeid peegeldavat klaverikontserti ei peeta nii geniaalseks kui tema "Bolerot" või vasakule käele kirjutatud esimest klaverikontserti, mille helilooja kirjutas sõjas käe kaotanud Paul Wittgensteinile. Sellele vaatamata on esimesena nimetatud teost saatnud suur publikumenu.

Ka Olari Eltsi ja Finghin Collinsi esitus kutsus esile aplausitormi, millega kaubeldi välja ka hõrgutav lisapala – Debussy klaveripala "Linalakk tütarlaps". Hea, et pärast lisapala vaheaeg tuli. Muidu oleks linalaka tütarlapse õhkõrn kõlamaailm leinagondlile "sisse sõitnud" ja nii ehk Adamsi pala mõjuvust vähendanud.