Aktuaalne

Ülestõusmisoratoorium, pühade väärikas finaal

Tui Hirv, Eesti Päevaleht

25. märts 2008

Lihavõttepühade ajal kandis esinduskoosseis Tallinnas ja Pärnus ette Bachi.

Luterliku maailma ikoonhelilooja külluslikest varudest olid hoolikalt valitud kantaat ja oratoorium. Kantaati “Mul oli palju hingevalu” mäletab mitu põlvkonda muusikuid esimese kursuse barokiloengust.

See Bachi noorpõlveloomingu säravamaid näiteid põhineb tähendamissõnal kadunud lambast Luuka järgi ning sobib ettekandmiseks kirikukalendri igal päeval. Seekord oli ta sätitud kõlama hillitsetult, otsekui sordiini all, koos eriti täpsete tagasitõmbumistega motiivide lõpus.

Suurvormide viimistluse tase püsib sissetöötatud koosseisul kõrge kontserdist kontserdisse, aga iga dirigent tuleb uue, huvitava interpretatsiooniga. Dirigent Daniel Reussi muusikalises joonises on ümarust, liikuvust ja vahelduvat dramaturgiat.

Ülestõusmisoratoorium on ehituselt mõnes mõttes kollaaÏ. Oma oratooriumides kasutas Bach sageli muusikalist materjali varem loodud ilmalikest kantaatidest, millele lisas uue, vaimuliku teksti.

Ülestõusmisoratooriumis lähevad naised Kristuse hauale ning kui nad on selle tühjana eest leidnud, ruttavad oma rõõmu jagama teiste jüngritega. Solistidele oli esimese poole kantaat nagu peaprooviks teise poole oratooriumile.

Konkreetsed Oja ja Tohert
Mati Turi näitas oma toetatud kergust otsekui möödaminnes lauldud filigraansetes koloratuurides. Kaia Urb oma väikeste võluvate vajutustega on seda veenvam, mida vähem ta pingutab. Tema särisev duett “Tule, mu Jeesus, mind kosuta” Uku Jolleriga oli kontserdi parim number. Iris Oja ja Toomas Tohert aga tasakaalustasid ettekannet oma konkreetsusega.

Kui kantaadis valitsesid pehmed, kurblikud jooned koos hingematvate oboesoolodega, siis oratoorium “Nüüd jookske ja rutake, lennukad jalad” (Heli Susi vaimukas tõlge) tegi ruumi paraadlikele vaskpillidele. Seni väga sume koor pööras ette oma kirkama, artikuleerituma tahu. Solistipartiides aga kangastus Bach kogu oma komplitseerituses, mis on halastamatult instrumentaalne – valdavalt kiire ja ebamugavas registris. Kohati tundus, nagu kuulaks Rossini ooperit, mitte Bachi vaimulikku suurvormi.

Kontsert: Ülestõusmisoratoorium
•• Eesti riiklik sümfooniaorkester, Eesti filharmoonia kammerkoor
•• Dirigent: Daniel Reuss (Holland)
•• Solistid: Kaia Urb, Iris Oja, Mati Turi, Toomas Tohert, Uku Joller
•• Kavas: Bach
23. märtsil Estonia kontserdisaalis