Aktuaalne

Intensiivne orkestrikõla ja muinasjutuliselt kindel soolotehnika

Viiulisolist Nicola Benedetti, ERSO ja dirigent Mihhail Gerts Vierseni Festspielhalls, 26. september 2019. Foto Maarja Kasema.

Gert Holtmeyer, RP Online

27. september 2019

Uue hooaja esimene sümfooniakontsert veenis kõla ja muusikute pillivaldamisoskusega. Kaheksa kontrabassi ja tihedalt paigutatud toolid Festhalle laval lasid juba enne esimese sümfooniakontserdi algust aimata võimsat sümfoonilist kõla.

Nii see ka juhtus. Eesti Riiklik Sümfooniaorkester alustas eesti helilooja Heino Elleri kompositsiooniga. „Koit“ – sümfooniline poeem päikesetõusu teemal – oli romantiline, kõlamaaliline teos. Kohe võis kuulda orkestri väärt omadusi: intensiivset, seejuures nüansseeritud tervikkõla, esmaklassilisi puhkpillisoliste ning keelpillide volüümikat kõla.

Vajadusel võidi aga mängida ka märkimisväärselt vaikselt. Sibeliuse viiulikontserdiks vähendati küll keelpillipulte, aga siiski vaid veidi. Kohe orkestrisaate esimestes taktides oli imetlusväärne, kui vaikselt suur orkester mängis. Kartus, et solist võidaks üle mängida, osutus põhjendamatuks.

Kuid Šotimaalt pärit viiuldaja Nicola Benedetti toon on ka märkimisväärselt lai. Ja mitte ainult seda. Tema tehnika on muinasjutuliselt kindel. Pillitehniliselt väga raske teos ei valmistanud talle ilmselgelt mitte mingeid raskusi. Ka muusikalises kujunduses polnud talle midagi ette heita; ta tõlgendas teost tugeva loomingulise sarmiga. Vaimustunud kiiduavalduste eest tänas ta oma kodumaalt pärit lisapalaga, rahvaviisiga, mis pakendatud keerulisi topeltnoote täis seadesse.

Muljetavaldavalt õnnestus ka õhtu teine pool, Bruckneri neljas, „Romantiline“ sümfoonia. Pealkiri pärineb heliloojalt endalt. Esile tuleb tõsta metsasarvesolisti panust, kellega helilooja on eriti arvestanud. Aga mitte vaid tema, kogu orkester oli pikalt kestva aplausi ausalt ära teeninud. Ja muidugi noor eesti dirigent Mihhail Gerts, kes jättis Viersenis juba 2016. aastal oivalise mulje. Tal oli orkestriga kõik põhjalikult ette valmistatud, oma selge, ent mitte nurgelise juhatamisstiiliga hoolitses ta täpsuse, lennukuse ja kõlaliste nüansside eest.

(Saksa keelest tõlkinud Kairi Schaper)

Loe arvustust portaalis RP-Online.de.