Aktuaalne

Võluva kõlakultuuriga muusikalised õhulennud – viiuldaja Ye-Eun Choi ja Eesti Riiklik Sümfooniaorkester dirigent Neeme Järvi juhatusel

ERSO, Neeme Järvi ja Ye-Eun Choi. Foto: Udo Mittelberger.

Silvia Thurner, Kulturzeitschrift online

29. september 2019

„Bregenzi meistrikontsertide“ sari avas hooaja kunstnikega, kes teevad sõna „meistrikontserdid“ tähendusele tõesti au. Heino Elleri, Jean Sibeliuse ja Anton Bruckneri teoste tõlgendamisel voogas viiuldaja Ye-Eun Choist ja Eesti Riiklikust Sümfooniaorkestrist Neeme Järvi juhatusel kaasakiskuvat muusikalist kõnekust, lummates kuulajaid esimesest helist.

30-aastasel viiuldajal Ye-Eun Choil on väljapaistev maine. Kõik imetlevad tema ainulaadset mängu ja individuaalset väljendusoskust pillil. Nii olid lootus ja ootused esimese „Bregenzi meistrikontserdi“ eel selle Koreast pärit muusiku osalusel kõrged.

Atraktiivne ja äärmiselt emotsionaalne

Ja tõepoolest: Jean Sibeliuse kuulsat viiulikontserti op. 47 mängis Ye-Eun Choi niisuguse hingamise ning hurmavalt ilusa ja mitmekülgse kõlaga, mida olen sellise selgusega siiani väga harva kogenud. Praktiliselt hõõrdumissahinata juhtis ta poognat ning kujundas mängleva kergusega emotsionaalseid ja virtuoosseid fraase ja topeltnoote, saavutades suure muusikalise kandvuse ja sügavuse. Ta andis igale väikseimale helile oma koha tervikus. Keerukaimad kõlad ja arpedžod mõjusid briljantsena ja ülemhelirikkalt säravana. Omapärasel viisil esitas ta ka jõulise viimase osa, mida Sibelius ise on nimetanud „dance macabre’iks“. Ye-Eun Choi loobus perkussiivsusest ja vaimustas peateema kumeda ja täidlase kõlaga.

Eesti Riiklik Sümfooniaorkester kujundas suurekoosseisulise orkestripartii imetlusväärse tähelepanelikkusega. Mitte hetkegi ei survestanud muusikud solisti, nad toetasid soolohäält ja arendasid dialooge.

Vastastikuses mõistmises

Neeme Järvi on meie aja dirigentide seas väga lugupeetud ja austatud autoriteet. Eesti Riikliku Sümfooniaorkestriga on ta seotud aastakümneid. Seda ühtsust ja vastastikust usaldust oli „Meistrikontserdil“ tunda. 82-aastasest dirigendist hoovas suurt sugestiivset jõudu, kaasahaaravate tõlgenduste saavutamiseks polnud tarvis suuri žeste.

Oivalises vormis orkester pööras Bruckneri neljandas sümfoonias suurt tähelepanu orgaanilistele arenguliinidele. Teemad vooliti läbipaistvalt ja dünaamiliselt, välja kristalliseerusid Brucknerile nii omased kihistused ning meloodilised ja rütmilised sümbolid.

Sümfoonilise poeemiga „Koit“ tutvustasid Neeme Järvi ja Eesti Riiklik Sümfooniaorkester siinmail tundmatut Eesti heliloojat Heino Ellerit. Lahti rullus värvirikas ja kõlades naudisklev muusika, kummardus hommikuhahetusele.

Fotoallkirjad:

  1. Ye-Eun Choi musitseeris Jean Sibeliuse kuulsas viiulikontserdis suure kire ja emotsionaalse sügavusega. Mängu kõrval vaimustas ka tema tagasihoidlik ja sümpaatne aura.
  2. Eesti Riiklik Sümfooniaorkester mängis imetlusväärselt ühtlase kõlaga.
  3. Neeme Järvi on olnud orkestriga seotud aastakümneid. Meistrikontserdil sai kogeda tema jõulist aurat ja sügavat vastastikust mõistmist.

Loe arvustust Kulturzeitschrifti portaalis.