Saksamaal on klassikalise muusika traditsioonid muidugi tugevad, Eestiga ei saa võrrelda.

Riikide mastaabid on juba teistsugused. Igasugune kultuur elab paljususest. Ka väikeses Eestis on see nii hinnatav, kui toimub midagi ka väiksemates kohtades. Näiteks kasvõi Pärnu orkester. Kultuurielu on siis, kui ka väiksemates kohtades on elu. Mitte et metropol ja provints, ühes on, teises pole. Kultuurielu olemus on, et ta juhtub siin, täna ja praegu, aga mitte kuskil kõrgel ja üleval.

Saksamaal tuleb see ajaloost. Kui palju seal neid vürstiriike oli, ei julge praegu öelda. Igal vürstil oli auasjaks orkestrit omada. See pärand elab tänaseni. Umbes 130 orkestrit tegutseb praegu, igal pool midagi toimub, elu on tihe. Orkestridki on Saksamaal nelja kategooriasse jaotatud. Nagu spordis erinevad liigad.

Mis kategooriate nimetused on?

Ongi A, B, C ja D.

Kes seal D-kategoorias mängivad?

Need, kes saavad vähem palka, aga peavad rohkem tööd tegema.

Ja A-kategoorias on siis need, kes peavad vähem tööd tegema ja saavad rohkem palka?

Just täpselt. (Naerab.) Nii lihtne see loogika enam-vähem ongi. On muidugi veel sellised pealpool pilvi olevad orkestrid nagu Berliini filharmoonikud või Bayeri ringhäälingu orkester. Aga see kõik on paljusus.

Lõpetuseks küsiks: kas sellist heliloojat ka on, keda te hea meelega pigem ei mängi?

Pean lausa mõtlema selle üle. Tervikuna vast kedagi polegi, aga mõned kaasaegsed suundumused ehk, nimesid nimetamata. On lausa pöördutud ja olen öelnud, et see pole minu muusika. Aga tervikuna mitte, võib-olla on üht-teist, mis mind vähem kutsub või mulle tundub, et minuga vähem räägib, või siis mulle tundub, et neid, kes seda hästi teevad, on nii palju.