Määratlemata

Pianist Alexey Botvinov: teie rahvas on üks Ukraina paremaid sõpru

Peeter Kormašov, Eesti Päevaleht

26. mai 2022

Ukraina sõja tõttu võõrustab Eesti 31. maist 3. juunini esimest korda sealset suurimat klassikalise muusika festivali Odessa Classics. Festival on 2015. aastal loomisest peale olnud Eestiga seotud, nii korraldajate kui ka esinejate poolest. Festivali juht pianist Alexey Botvinov on ka ise pärit ürituse toimumiskohast Odessast – linnast, kus sõja algul näiteks kaunite kunstide muuseum peitis töid keldrisse ja ümbritses hoone okastraadiga. Varemgi korduvalt Eestis esinenud üks Ukraina kuulsamaid pianiste Botvinov selgitab, miks toimub festival sel aastal just Eestis.

Käimasolev sõda on muidugi põhjus ümberpaiknemiseks, aga miks valisite festivali Odessa Classics toimumise kohaks just Eesti?

Selles kohutavas olukorras nagu praegu Ukrainas – sõda ja Venemaa agressioon – otsustasime, et on oluline, et Odessa Classics ei jääks ära, vaid toimuks mujal Euroopas. Eesti oli mu esimene valik, sest nii minul isiklikult kui ka festivalil on Eestiga väga eriline side. Meie esimene festival 2015. aastal sai teoks tänu Eesti sõprade suurele toetusele, eeskätt Meelis Kubitsale. Sellel ja järgmisel aastal esinesid festivalil väga menukalt Andres Mustoneni Hortus Musicus ja Art Jazz Quartet. Kutsusime ERSO Odessasse 2020. aastal, aga nad ei saanud koroona tõttu tulla. Järgmisel aastal kordus sama.

Nüüd olime täiesti kindlad, et ERSO avab meie festivali 2. ja 3. juuni kontsertidega Odessa ooperi- ja balletiteatris. Sõja tõttu pole see võimalik, aga mõtlesime, et oleks ainuõige alustada festivali ERSO kontserdiga – jah, mitte küll Odessas, aga Tallinnas. Tahtsime väga, et see orkester oleks osa festivali ajaloost. Minu jaoks on Odessa Classicsi Eestisse toomine tähtis ka sellepärast, et teie rahvas on üks Ukraina paremaid sõpru ja me kõik tunneme seda sel raskel ajal väga tugevalt.

ERSO esinemised jäid “Odessa Classicsil” esmalt ära koroonaviiruse, nüüd sõja tõttu. Kuna sel aastal toimub festival Eestis, saab orkester lõpuks üritusel mängida.

Rääkige palun, miks te otsustasite 2015. aastal festivali ellu kutsuda.

Otsustasin alustada suurt festivali Odessas 2014. aasta sügisel, kui Ukrainas oli suur kriis Venemaa esimese kallaletungi tõttu. Tahtsin teha midagi oma riigi ja linna heaks. 2015. aastal oli Odessas väga vähe turiste, sest Vene propaganda oli nad minema peletanud, hirmutades, et Odessa tänavatel on ohtlik.

Meelis Kubits organiseeris kohale suure hulga eestlasi, sh meediatöötajad, kokku ligi sada inimest. See polnud oluline mitte üksnes täiesti uue festivali toetamiseks, vaid ka Vene propaganda valedega võitlemiseks.

Millised Eesti muusikud ja tuntumad välisesinejad on festivalil üles astunud?

Nagu eespool rääkisin, on Eestist esinenud Andres Mustonen kahe ansambliga ja samuti ERSO. Üles on astunud maailma klassikalise muusika eliit, enamik neist esines meie festivalil oma esimese Ukrainas käimise ajal. Teiste seas on laval olnud Daniel Hope, Joshua Bell, Maksim Vengerov, Jevgeni Kissin, Mischa Maisky, Michael Guttman, Cyprien Katsaris, Sebastian Knauer, Zahkar Bron, Antonio Meneses, Lucas Debargue, Matthias Goerne, Jing Zhao, Gediminas Gelgotas ning Zürichi, Berliini ja Brüsseli kammerorkestrid.

Mida näeb ja kuuleb publik sel aastal?

Väga huvitavat muusikaprogrammi. Esimest korda esineb Eestis maailma staarviiulimängija Daniel Hope, kes on Odessa Classicsi resideeriv artist. Mina esinen Mozarti klaverikontserdil koos ERSO-ga, täiesti fantastilise Euroopa tipporkestriga.

Arvo Pärdi keskuses esitame viiulimängija Michael Guttmani ja tšellist Jing Zhaoga eri muusikastiile ja ajastute muusikat, aga see kontsert on muide juba ammu välja müüdud. Mul on väga hea meel esineda esimest korda koos teie tõusva viiulitähe Hans Christian Aavikuga. Samuti olen rõõmus, et saan tutvustada Eesti publikule kaht noort Ukraina pianisti ja imelast: vendi Oleksander (11 a) ja Roman (16 a) Fediurkot. Usun, et nad jätavad sensatsioonilise mulje.

Mõni ukraina muusik on liitunud relvajõududega, aga näiteks Eurovisioni võitnud Kalush Orchestra sai riigist lahkumiseks eriloa. Mida teevad praegu klassikalised muusikud?

Meie kultuuriministeerium mõistab täielikult, et Ukraina kunstnikud esindavad meie kultuuri välismaal ja see on praegu väga oluline. Seega on paljudel minu kolleegidel eriluba ja kontserditegevus on meie missioon tõmbamaks avalikkuse tähelepanu Ukraina sõjale.

Praegu on loomulikult kõige olulisem vastupanu ja inimeste elude päästmine, aga sõjas on hävitatud mitu kultuuriväärtust nii Odessas kui ka mujal. Milline on kultuuripoliitika plaan lähitulevikuks?

Meie kultuuriministeerium ja valitsus töötavad selle kallal – nii palju, kui ma tean, siis väga intensiivselt.

Kuidas on sõda isiklikult teie elu mõjutanud?

Viibin sageli välismaal ja olin ka sõja puhkemise ajal koos abikaasa ja pojaga Šveitsis ühe oma uue lindistusprojektiga. Praegu oleme eksiilis ja katsun teha oma riigi heaks kõik, mida suudan: luua uusi kultuuriprojekte muusiku ja korraldajana, päästa meie selleaastane festival, koguda raha meie armee ja riigi jaoks, samuti esindada maailmas Ukraina muusikat.

Näiteks lasime koos Daniel Hope’iga välja uue albumi hinnatud plaadifirma Deutsche Grammophon alt – „Music for Ukraine“. Töötasime väga kiiresti, salvestis ilmus märtsis ja seda saatis suur ülemaailmne edu. Mängime Sõlvestrovi, Freidlini ja Skorõku muusikat. Arvan, et esimest korda püsis Ukraina klassikaline muusika ühe nädala Apple Musicu müügiedetabeli tipus.


ODESSA CLASSICS TALLINN. AVAKONTSERT

31. mai 2022 kell 19 — Estonia kontserdisaal

Arvo Pärt
“Cantus Benjamin Britteni mälestuseks”    ~6’

Benjamin Britten
Viiulikontsert    ~32’

Wolfgang Amadeus Mozart
Klaverikontsert nr 20 d-moll, KV 466   ~32’

Valentin Silvestrov
Sümfoonia nr 7    ~20’

DANIEL HOPE viiul
ALEXEY BOTVINOV klaver
Eesti Riiklik Sümfooniaorkester
Dirigent OLARI ELTS


Loe intervjuud Alexey Botvinoviga Eesti Päevalehe kodulehel.