Plaadid

HEINO ELLER. Olari Elts, Ondine, 2019

ONDINE 1335-2 (2019)

Heino Eller
“Öö hüüded”

Sümfooniline süit “Valge öö”
1. Valge öö
2. Tantsurütmis
3. Meenutused
4. Lõkketuli
5. Kaluri laul
6. Marsirütmis
7. Valge öö

“Videvik”

“Koit”

Eesti Riiklik Sümfooniaorkester
Dirigent OLARI ELTS


Intervjuu Olari Eltsiga. “Heino Eller näitas, milline võiks olla eestilik orkestrimuusika”
(Kultuurisaade “OP+”) KUULA UUESTI

Arvustused:
Heino Eller. Symphonic Poems (Rainer W. Janka, Klassik Heute, 15.10.2019)

Tõlge: Heino Eller “Sümfoonilise poeemid” (Rainer W. Janka, Klassik Heute, 15.10.2019)

Kunstiline kvaliteet: 9
Kõlakvaliteet: 9
Tervikmulje: 9

Heino Eller (1887–1970) on üks tähtsamaid eesti heliloojaid, teda peetakse andekaks muusikapedagoogiks ja geniaalseks heliloojaks. Tema loomingu põhirõhk oli instrumentaalmuusikal, teda peetakse eesti sümfoonilise ja kammermuusika rajajaks. Rahvusvahelise kuulsuse saavutasid eelkõige tema sümfoonilised teosed. Tema kõla kirjeldatakse kui „põhjamaist“ ja „karget“. Oma teostes töötles ta traditsioonilisi eesti elemente ja rahvaviise, kuid lasi end inspireerida ka impressionismist, ekspressionismist ja teistest 20. sajandi muusikavooludest. Peale selle mõjutasid teda eriti Frédéric Chopin, Edvard Grieg ja Jean Sibelius, keda ta noore mehena ka ise kohtas. Üks Elleri õpilasi oli Arvo Pärt.

Sümfooniline süit „Valge öö“, selle CD pikim lugu, on ilmselt Elleri stiili ja eesti rahvamuusika kasutuse parim näide. Selle teine osa, „Tantsurütmis“, on stiliseeritud rahvatants, „Lõkketules“ loidavad seal kujutatud laagritule leegid, „Marsirütmis“ on suur sümfooniline tants. Kõik on uhkelt orkestreeritud, meloodika on paindlik ja nõtke. See Richard Straussi meenutav orkestraalne toredus jookseb teoses „Öö hüüded“ dramaturgiliselt pisut tühja, kuid lõpeb hästi pehmelt ja õrnalt. Hell-lüüriline ja väikese noobli viiulisoologa „Videvik“ on ilus poeetiline meeleolupilt. Suuri ja suurepäraseid sümfoonilisi haripunkte pakub „Koit“.

Eesti Riiklik Sümfooniaorkester mängib Olari Eltsi käe all täpselt nagu kellavärk, seega läbilöögivõimeliselt, orkestrikõla on väga läbipaistev. Salvestis on väga otsene, siin on vähe ruumikõla ja ta mõjub seepärast pisut jahedana. Aga orkestrihelilooja Heino Elleri tundma õppimiseks sobib see sümfooniliste poeemide CD oivaliselt. Ingliskeelne plaaditekst pakub palju teavet ja kirjeldab lugusid hästi.

(Tõlkinud Anu Schaper)